Thursday, March 14, 2013

Jangan Buat 30 Benda Ini Lagiii!!!!!



Maria Robison pernah berkata, ” Tiada sesiapapun boleh berundur kembali ke masa lepas dan memulakan kehidupan baru, tetapi sesiapapun boleh memulakannya hari ini dan membuat kesudahan yang baru.”
Berhenti menghabiskan masa dengan orang-orang yang salah. – Hidup ini terlalu singkat untuk menghabiskan masa dengan orang-orang yang seperti ini. Jika seseorang mahu anda dalam kehidupan mereka, mereka akan memberi ruang untuk anda. Anda tidak perlu berjuang untuk mendapatkannya. Pernah, pernah menegaskan diri kepada seseorang yang sentiasa menghadap bernilai. Ingat, orang yang berada di tepi anda ketika anda senang adalah musuh anda tetapi orang yang berada di tepi anda ketika susah adalah sahabat anda.
 
Berhenti lari dari masalah anda. – Semua orang di dunia ini tidak mudah untuk menahan tumbukan dari orang lain tetapi bagaimana untuk kita mengatasinya? adakah hanya sekadar mengelakkan diri hingga akhir? Pasti ada cara untuk menahan tumbukan dengan cara yang bijak. Jadi berhenti lari dari masalah kerana setiap permasalahan merupakan pengujian terhadap kemantangan kita.
 
Berhenti menipu diri sendiri. – Anda boleh berbohong kepada sesiapa sahaja di dunia, tetapi anda tidak boleh berbohong kepada diri sendiri. Dalam kehidupan kita mempelajari memperbaiki hanya apabila kita ada peluang, dan peluang yang pertama dan yang paling sukar yang boleh kita ambil adalah untuk menjadi jujur dengan diri kita sendiri. 
 
Berhenti meletakkan keperluan diri anda di belakang. – Perkara yang paling menyakitkan adalah jika anda hilang arah, hilang tujuan hidup dalam proses mencintai seseorang melampau! dan lupa yang diri anda juga istimewa. Ya, tolong orang lain; tetapi tolong diri anda juga. Jika tiba masa anda ada sesuatu perkara yang ingin anda lakukan dan perkara yang membawa kebaikan untuk diri anda, kinilah masanya!
 
Berhenti cuba untuk menjadi seseorang yang anda tidak boleh jadi. - Salah satu cabaran terbesar dalam kehidupan di dunia ini ialah cuba untuk membuat diri anda seperti orang lain. Seseorang akan sentiasa menjadi lebih cantik, seseorang itu akan sentiasa menjadi lebih bijak, seseorang akan sentiasa menjadi lebih muda, tetapi mereka tidak akan menjadi seperti anda. Jangan mengubah supaya orang akan suka anda. Jadilah diri sendiri dan orang yang ikhlas akan menyukai diri sebenar anda.
 
Berhenti bergantung pada masa lalu. – Anda tidak akan dapat memulakan episod baru sekiranya anda asyik melihat berulang kali episod lama
 
Berhenti menjadi takut untuk membuat kesilapan. - Melakukan sesuatu dan mendapat kesalahan sekurang-kurangnya sepuluh kali lebih bagus daripada tidak melakukan apa-apa. Setiap kejayaan mempunyai kegagalannya dan setiap kegagalan akan menuju ke arah kejayaan. 
 
Berhenti menilai diri dengan kesilapan lalu. – Anda mungkin cinta orang yang salah, menangis perkara yang salah, walau macam mana pun benda jadi salah, yang pasti, kesalahan membantu kita ke arah perkara dan orang yang betul. Manusia, semua buat kesilapan, ada perjuangan, dan juga ada penyesalan tentang yang lalu. Tetapi anda bukan kesalahan anda, anda bukan perjuangan anda, anda di sini SEKARANG dengan kuasa untuk membentuk hari dan masa depan anda. Setiap benda yang berlaku terhadap diri anda adalah penyediaan anda untuk masa yang akan datang.
 
Berhenti cuba untuk membeli kebahagiaan. – Banyak perkara yang kita inginkan adalah mahal. Tetapi hakikatnya, perkara-perkara yang benar-benar memuaskan kita benar-benar bebas – cinta, ketawa dan bekerja dengan gembira.
 
Berhenti melihat orang lain untuk kebahagiaan. - Jika anda tidak gembira dengan siapa yang anda berada di sekeliling anda, anda tidak akan gembira dalam hubungan jangka masa panjang dengan sesiapa pun. Anda perlu untuk mewujudkan kestabilan dalam kehidupan anda sendiri terlebih dahulu sebelum anda boleh berkongsi dengan orang lain.
 
Berhenti jadikan diri anda terbiar. - Jangan berfikir terlalu banyak atau anda akan mewujudkan satu masalah yang tidak ada di tempat pertama. Menilai situasi dan mengambil tindakan tegas. Anda tidak boleh mengubah apa yang anda tidak mahu kerana meningkatkan kemajuan adalah melibatkan risiko.
 
Berhenti pemikiran anda yang selalu tidak bersedia. - Tiada siapa yang pernah merasakan 100% bersedia apabila peluang timbul. Kerana peluang yang paling besar dalam kehidupan akan memaksa kita untuk berkembang dengan lebih maju.
 
Berhenti terlibat dalam hubungan untuk sebab-sebab yang salah. - Hubungan mesti dipilih dengan bijak. Ia adalah lebih baik untuk bersendirian daripada berada dalam kumpulan yang buruk. Tidak perlu tergesa-gesa. Jika anda berniat baik, pasti akan di balas dengan baik.
 
Berhenti menolak hubungan baru hanya kerana yang lama berjalan dengan baik. - Dalam kehidupan, anda akan menyedari bahawa terdapat tujuan untuk setiap orang yang anda jumpai. Sesetengah akan menguji kamu, sesetengah akan menggunakan anda dan ada yang akan mengajar anda. Tetapi yang paling penting, ada yang akan membawa jalan keluar yang terbaik untuk diri anda.
 
Berhenti cuba untuk bersaing dengan orang lain. - Jangan bimbang tentang apa yang orang lain lakukan walaupun ianya lebih baik daripada anda. Tumpukan sahaja dengan mengalahkan rekod anda sendiri setiap hari. Kejayaan adalah pertempuran antara ANDA dan DIRI sahaja.
 
Berhenti cemburu dengan orang lain. - Cemburu merupakan satu sifat yang kurang elok yang boleh mengundang bahaya sekiranya tidak pandai mengawalnya. Cemburu sikit-sikit bolehlah. Jangan sampai memudaratkan diri dan orang lain.
 
Berhenti mengadu tentang diri sendiri. - Semua orang pasti ada kelemahan diri. Walaupun kita tidak dapat menjadi seperti orang kaya atau berjaya, percayalah, sebenarnya diri kita adalah yang paling terbaik.
 
Berhenti  berdendam. - Jangan hidup dengan kebencian ada di dalam hati anda. Anda akan berakhir sehingga mencederakan diri sendiri lebih daripada orang yang anda benci. Pengampunan adalah jawapannya … mari mencari kedamaian, bebaskan diri sendiri! Dan ingat, keampunan tidak hanya untuk orang lain, ia adalah untuk anda juga.
 
Berhenti membiarkan orang lain membawa anda ke tahap mereka. - Jangan asyik menjaga hati orang lain sedangkan hati sendiri tidak terjaga.
 
Berhenti membuang masa menerangkan diri anda kepada orang lain. - Kawan-kawan anda tidak memerlukannya dan musuh anda tidak akan percaya juga. Hanya melakukan apa yang anda tahu di dalam hati anda sudah memadai.
 
Berhenti melakukan sesuatu yang sama berulang-ulang kali tanpa rehat. - Masa untuk tarik nafas ketika anda tidak ada masa untuknya. Kalau anda kerap melakukan sesuatu yang anda selalu melakukan, anda selalu dapat apa yang anda ingini. Kadangkala, anda perlu jauhkan diri anda dari melihat sesuatu dengan jelas.
 
Berhenti melupakan kenangan detik-detik kecil. - Nikmati perkara-perkara kecil, kerana satu hari jika anda teringatkannya, ia boleh menjadi perkara yang sangat besar dalam kenangan anda. Bahagian terbaik dalam hidup anda ialah kenangan yang kecil, ingat kembali detik-detik kecil anda tersenyum dengan orang yang anda bahagia.
 
Berhenti cuba untuk membuat perkara yang sempurna. - Di Dunia ini tidak ada ganjaran yang sempurna tetapi balasannya adalah baik jika anda lakukannya dengan ikhlas.
 
Berhenti mengikuti jalan yang kurang rintangan. - Hidup tidak mudah, terutama apabila anda merancang untuk mencapai sesuatu yang berfaedah. Jangan mengambil jalan yang mudah. Adakan sesuatu yang luar biasa.
 
Berhenti bertindak seperti segala-galanya adalah baik tapi ianya tidak. - Ia okay untuk jatuh selain untuk seketika. Anda tidak perlu sentiasa berpura-pura untuk menjadi kuat, dan tidak ada kekuatan untuk sentiasa membuktikan bahawa segala-galanya akan baik. Anda tidak perlu bimbang dengan apa yang orang lain sedang pikirkan – menangis jika anda perlu – ia sihat untuk menitiskan air mata anda. Lebih cepat anda lakukan, lebih cepat anda akan tersenyum lagi.
 
Berhenti menyalahkan orang lain dalam masalah anda. - Sejauh mana anda boleh mencapai impian anda? ia hanya bergantung kepada sejauh mana anda memikull tanggungjawab dalam hidup anda. Apabila anda menyalahkan orang lain atas apa yang anda lalui, anda menafikan tanggungjawab anda.
 
Berhenti cuba untuk menjadi segala-galanya kepada semua orang. - Berbuat demikian adalah mustahil, dan ia hanya akan membakar diri anda. Tetapi membuat seseorang tersenyum BOLEH mengubah dunia ini. Mungkin tidak seluruh dunia, tetapi dunia mereka.
 
Berhenti bimbang banyak sangat. - Jangan asyik berasa bimbang sahaja, kita tidak pasti bila ia akan berlaku. Tumpukan perkara yang ada di depan mata.
 
Berhenti memberi tumpuan kepada apa yang anda tidak mahu berlaku. – Fokus kepada apa yang anda mahu berlaku. Letakkan pemikiran positif  di barisan hadapan dan setiap kisah itu adalah kejayaan yang sangat besar. Jika anda bangun setiap pagi dengan pemikiran bahawa sesuatu yang indah akan berlaku dalam hidup anda hari ini, dan anda memberi perhatian teliti, anda sering akan mendapati bahawa anda adalah betul.

Berhenti yang tidak bersyukur. – Tidak kira bagaimana baik atau buruknya keadaan anda, bangun setiap hari dan bersyukur dengan kehidupan anda. Ada Seseorang di tempat lain yang lebih susah dan sedaya upaya berjuang untuk diri mereka. 

** peringatan untuk diri sendiri jua.. (: 

Saya ambil kata2 ni dari sini

No comments: