Wednesday, August 24, 2011

25 Ramadhan..

Dah masuk malam ke 25 Ramadhan..japnye mase berlalu..bulan kemuliaan ni dah hampir menutup tirainye..


Tetibe je teringat plak suasane berpuase di kampung..sangat lain. rindu mase itu...nak plak mase tu aku stil bdk2 lagi.tiap2 mlm akan aku n mmbe + adik pegi terawih.lps solat ade plak moreh.mase tu best..sbb ikut giliran rumah.so...slalunye nak dkt pose stp umah akn dpt list yg join moreh.hoho...selalunye nk g terawih mesti tgk mlm tu turn sape... & selalunye dpt bajet rumah ni msk ape..hahaha...bestnye terkenang mase dlu.mase tu..terawih akan wat 21 rakaat..hoho...mmg giler nk tggu abis.selalunye imam pun ade turn jgk.de sorg imam tu best..sbb bacaan dier agak laju..klu turn dier mmg syok sgt la..hehe..


Mase tu arwah mak ade lg..dier mmg suke klu ktorg g terawih..dier mcm nk pegi..tp mungkin ade sbb dier xdpt pegi.mse tu aku kecik lg..xphm pape.. *rindu mak*
Ok..xnk sedey2...selalunye bile smpi turn umah aku kene sediakan moreh...abah akan msk mi kari.mmg wajib la tiap2 tahun.jarang tukor menu.selalunye kami akan gotong royong sediakan mknn...hidang mknn.. :)


Bile dah beso..jrg sgt g terawih...klu pegi pn xsmpt diorg jamu mknn dah blk dah.malu la kononnye...hehe....skg ni dah xbest...dah xde moreh mcm dulu. org surau just cari tender sape2 yg bole msk utk tiap2 mlm.xbest kan..dgr cite solat pn dh dipendekkan, mybe nk hormat org2 yg xbape nk diri lme2.


Selain tu...xmeriah rsenye klu pose xpasang panjut (pelita) & main mercun.huhu...yg best tgk panjut...dulu2 meriah..seakan berlawan antara 1 sme lain...sape yg plg cantik & plg byk psg. skg ni dh x byk pn yg pasang,even umah aku pn dh lme x wat cmtu.klu dulu...xde abah..aku yg smgt nk psg.bru syok nk main bunge api + mercun.bile sbut bab mercun ni..zmn bdk2 dlu aku berani nk pgg mercun...dh tua ni nk pgg mercun mancis pn tkut..hehe...


Selalunye yg akn bwk mcm2 mercun ni arwah abg ipar aku..mcm2 mercun ade bwk..yg bestnye kami akn berlawan n umah makcik (blkg umh je).haha...mcm perang je.tp tu dulu...msuk taun ni dh 2x raye dier bersemadi..hurrmmm..


Bg aku...mkin lme..mkin xde makne dah raye ni..nk plak lps arwah mak xde.taun 2002...tu la last raye kami n arwah mak.mse tu raye jtuh ujg taun...& cuti sekolah. lbh kurg seminggu raye..mak kene wat rwtn di hkl.x sangke..dier pegi dlm keadaan sht..& x sangke...tu kali terakhir raye kami sme2.mmg spnjg tu..kami blajo idup sndri...msk sndri..wat keje sndri..mcm dah suh wat persediaan je..suh aku sume blaja idup sndri.nsb bek spjg dier d hospital..aku dpt tgk dier dlm keadaan sht & tmn dier di sane.

....

....

....

ok..aku dh x mmpu nk smbung lg...

selamat berpuase sume..

No comments: